PROJEKTY

Národné projekty

Medzinárodné projekty

Trvanie realizácie projektu: 11/2024 – 06/2025 

Kód projektu: 06I01-20-V01-00210

Financované Európskou úniou z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky
 

Investícia 1: Debarierizácia školských budov na všetkých úrovniach vzdelávacieho systému 

Stavebník: Stredná odborná škola hotelových služieb a obchodu, Školská 5, Banská Bystrica, Školská 5, 975 90 Banská Bystrica, IČO: 00158496 

Kontakt na stavebníka: Ing. Ľuba Englerová – riaditeľka, tel.: + 421 902 891 161, email: luba.englerova@soshotelovabb.sk 

Zhotoviteľ stavebných prác: Rozvojové služby BBSK, s.r.o. registrovaný sociálny podnik, Nám. SNP 1485/1A, 974 01 Banská Bystrica, IČO: 52123553 

Kontakt na zhotoviteľa stavebných prác: Peter Bučko – konateľ, tel.: +421 948 874 630, email: p.bucko@rozvojovesluzby.sk 

Projektant: Sobota s.r.o., Komenského 479/11, 974 01 Banská Bystrica, Ing. arch. Tomáš Sobota 

Číslo stavebného povolenia: OVZ SU 189071/35248/2023/HOM 

Trvanie realizácie projektu: 06/2023 – 07/2026

Kód projektu: 401201FGB9 

Spolufinancovaný z: Európsky fond regionálneho rozvoja 

Zazmluvnená výška NFP: 489 724,12 € 

Opis projektu: Opatrenia prispejú k zníženiu energetickej náročnosti budovy školy. Hlavné aktivity projektu budú realizované v rámci opatrenia 2.1.2 Znižovanie energetickej náročnosti budov. Projekt umožní znížiť energetickú náročnosť budovy školy. Objekt po navrhovaných opatreniach sa v ukazovateli primárnej energie posunie z energetickej triedy C do energetickej triedy B – nízkoenergetického štandardu.  



 

Mentoringový program pre žiakov poskytuje škola v spolupráci s Banskobystrickým samosprávnym krajom v rámci národného projektu „Modernizácia stredoškolského vzdelávania v BBSK.

Mentoringový program je zameraný na celkový rozvoj žiakov a ich motiváciu pre riadne ukončenie štúdia. Mentor žiakov sprevádza stredoškolským štúdiom, objavovaním vlastného potenciálu a hľadaním spôsobov ako ho realizovať. Vytvára bezpečný priestor, v ktorom môžu žiaci, zdieľať náročné situácie s ktorými sa stretli alebo sa pripraviť na zmeny, ktoré ich čakajú. Pomáha rozvíjať zručnosti a kompetencie žiakov potrebné pre uplatnenie sa na trhu práce a v samostatnom živote. Poskytuje podporu žiakom v hľadaní vlastných riešení a prijímaní premyslených rozhodnutí. Podľa potreby pracuje individuálne alebo skupinovo.

Úzko spolupracuje s členmi školského podporného tímu. Tiež spolupracuje a podrobne komunikuje s vedením školy, triednymi učiteľmi, celým pedagogickým zborom a rodičmi žiaka, ak o to majú záujem.

 

Čo je to mentoring?

Mentoring je zámerný rozvíjajúci sa vzťah medzi vzdelanejšou a skúsenejšou osobou, ktorá pomáha rozvíjať profesionálny alebo osobný život mentorovaného. Vzniká vzájomná dôvera, ktorá buduje rovnocenný vzťah, podľa stanovených pravidiel. Môžeme to nazvať profesionálnym partnerstvom, ktoré sa dá využiť v akademickom alebo pracovnom živote. Mentoring je predovšetkým tvrdá a poctivá práca na vopred dohodnutých cieľoch. 

Nie je to doučovanie, konzultácia ani koučing. V žiadnom prípade nenahrádza psychologické poradenstvo ani učiteľa či rodiča. Problémy žiakov, ktoré prekračujú kompetencie mentora je mentor vždy povinný komunikovať s povereným zamestnancom školy, ktorá rozhoduje o ďalšom postupe.

Mentor nerieši problémy za žiakov, pomáha im hľadať vlastné riešenia. Sprevádza ich pri tom, keď svoje riešenia v reálnom živote skúšajú uplatňovať a pomáha im reflektovať čo fungovalo a čo nie.

 

Kto je to mentor a prečo je na tejto škole?

  • Mentor/ka je zamestnancom Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) a na tejto škole pôsobí na základe Zmluvy o spolupráci medzi školou a BBSK
  • Odbor školstva a reformy vzdelávania BBSK oslovil stredné odborné školy vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti s ponukou mentoringového programu. Mentori boli školám prideľovaní na základe ich záujmu. Účasť škôl v programe je dobrovoľná.
  • Vo výberovom procese na pozíciu mentora je zohľadňované aj formálne vzdelanie mentora. Avšak oveľa dôležitejšie je, či mentor disponuje špecifickými komunikačnými zručnosťami, ktoré sú overované v rolovej hre, modelových situáciách a praktických otázkach.
  • Mentori sú zaučení do základov mentoringu a následne sú neustále vzdelávaní, aby rozvíjali svoje mentoringové zručnosti. Za kvalitu ich práce zodpovedá vedúca Oddelenia podpory vzdelávania a nezávislí supervízori.
  • Mentor vždy pracuje v súlade s etickým kódexom a je povinný sa pravidelne podrobiť kontrole a hodnoteniu svojej práce.
  • Mentor vykonáva svoju prácu na pridelenej škole, kde má svoju kanceláriu alebo vyčlenený priestor. So žiakmi sa mentor stretáva individuálne, aby bola zachovaná dôvernosť. Stretnutia môžu prebiehať počas vyučovania (so súhlasom vyučujúceho) alebo po vyučovaní v priestoroch školy.
  • Účasť žiakov na mentoringu je dobrovoľná.

    INFO O PROJEKTE
    PLNENIE INFORMAČNEJ POVINNOSTI

Národný projekt „Modernizácia stredoškolského vzdelávania v BBSK“ sa realizuje na stredných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti Banskobystrického samosprávneho kraja.

 

Jeho hlavným cieľom je zvýšiť počet absolventov stredných odborných škôl (SOŠ) v Banskobystrickom kraji, ktorí vyštudujú kvalitné odbory dopytované trhom práce v regióne a ktorí budú vybavení prenositeľnými zručnosťami ako kritické myslenie, čitateľská, finančná, digitálna, matematická gramotnosť a mäkkými zručnosťami ako tímová práca, flexibilita.

 

Špecifické ciele Národného projektu:

  • Znížiť mieru predčasného ukončovania školskej dochádzky na stredných školách (SŠ) v kraji
  • Vytvoriť na školách pre žiakov aj zamestnancov bezpečný a spolupracujúci priestor s inkluzívnou kultúrou
  • Zvýšiť počet žiakov v odboroch žiadaných na trhu práce
  • Skvalitniť výučbu odborov žiadaných na trhu práce hlavne cez duálne vzdelávanie
  • Nadviazať na kurikulárnu reformu základných škôl (ZŠ) zameranú na zručnosti aj na SŠ v kraji

 

 

Zníženie miery predčasného ukončovania školskej dochádzky na SŠ v kraji a Tvorba bezpečného a spolupracujúceho priestoru s inkluzívnou kultúrou na školách pre žiakov aj zamestnancov

  • Mentori na 16 školách budú individuálne a adresne sprevádzať žiakov prioritne zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) a pomáhať im zvyšovať mieru ich účasti na úspešnosti svojho vzdelania.
  • Inovované školské vzdelávacie programy (ŠkVP) reagujúce na požiadavky na trhu práce s dôrazom na inklúziu žiakov zo SZP
  • Rozvoj pozitívnej klímy na školách, zamestnanci školy a zamestnanci projektu v oblasti inklúzie spoločne identifikujú potreby danej školy v oblasti inklúzie a následne budú implementovať konkrétne opatrenia zamerané na zvyšovanie miery inkluzívnosti danej školy
  • Systém vzdelávania pedagogických zamestnancov (PZ) a odborných zamestnancov (OZ) k inklúzii, pre každú zo zapojených stredných škôl, v napojení na potreby trhu práce pri zohľadnení špecifických potrieb žiakov pochádzajúcich zo SZP, ktorých potreby sa rôznia pri každej strednej škole.

    Zvýšenie počtu žiakov v odboroch žiadaných na trhu práce

    • Profesionálny marketing škôl a odborov žiadaných trhom práce
    • Zamestnanci regionálnych centier kariéry:
      • intenzívna, najmä informačná podpora kariérového poradenstva vykonávaného kariérovými poradcami na ZŠ a SŠ, alebo zariadeniami poradenstva a prevencie
      • zlepšenie informovanosti žiakov a rodičov o povolaniach, školách, zamestnávateľoch a zabezpečovať cielené zážitkové aktivity pre žiakov a rodičov
      • exkurzie do firiem
      • návštevy veľtrhov a búrz povolaní a škôl
      • súťaže vedomostí a zručností
      • letné školy, stáže a praxe pre žiakov v prostredí SOŠ/firiem
      • využívanie nástrojov Talentcentier

     

    Skvalitnenie výučby odborov žiadaných na trhu práce hlavne cez duálne vzdelávanie

    • Inovácie ŠkVP, nastavenie mixu odborov prioritne na ďalších vybraných 11 školách v úzkej spolupráci s firmami
    • V tejto fáze Regionálne centrá kariéry využijú veľký potenciál rastu pri zvyšovaní počtu zapojených žiakov a nových odborov do systému duálneho vzdelávania
    • Prehlbovanie a rozširovanie spolupráce škôl so zamestnávateľmi:
      • odborné vzdelávacie kurzy pre PZ a OZ priamo na pracovisku
      • informácie o najnovších trendoch
      • poskytnutie lektora/odborného pracovníka z praxe pre výučbu žiakov
      • realizácia letných stáží, brigád žiakov
      • stretnutia so stavovskými organizáciami atď.

     

    Zabezpečenie nadväznosti na kurikulárnu reformu ZŠ zameranú na zručnosti aj na SŠ v kraji

    • Kurikulárna reforma ZŠ bude povinná pre všetky ZŠ od roku 2026 – je efektívne, aby na ňu nadväzovala kurikulárna reforma aj na stredných školách – to si vyžaduje transformačný proces na stredných školách v synergii s metodikami, ktoré budú zavedené na ZŠ.
    • Oddelenie podpory učiteľov má za cieľ pre stredné školy/vyučujúcich, ktorí majú záujem, zavádzať inovácie, poskytnúť nástroje na zavádzanie zmien – dobrú prax a techniky, ktoré majú okamžitý dopad – a ktoré budú v rámci spolupráce s Regionálnymi centrami podpory učiteľov (RCPU) pre ZŠ synergické so ZŠ.
    • Kluby ŠPT, kluby vedenia škôl
    Jednotné postupy v krízových situáciách (šikana, dochádzka, násilie…)

    INFO O PROJEKTE
    PLNENIE INFORMAČNEJ POVINNOSTI

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Ciele projektu:

  1. Zvyšovanie efektívnosti a účinnosti školského vzdelávacieho programu strednej odbornej školy prostredníctvom vybudovania nových odborných učební.
  2. Zlepšenie podmienok na vzdelávanie prostredníctvom nadstavby školy.

Prijímateľ: Stredná odborná škola hotelových služieb a obchodu

Dátum začatia: 06/2022

Dátum ukončenia: 10/2023

Nenávratný finančný príspevok: 728 413,54 €

Výška finančnej podpory z EÚ: 766 751,09 €

 

Číslo projektu: 2023-1-SK01-KA121-VET-000116736

Trvanie projektu: 1.6.2023 – 31.8.2024

Aktivity projektu:

  • krátkodobé mobility žiakov v zahraničí
  • hospitácie zamestnancov v zahraničí
  • dlhodobé mobility žiakov v zahraničí
  • zahraničné súťaže
  • workshopy, odborné exkurzie, on-line podujatia

Číslo projektu: 2022-1-SK01-KA121-VET-000056130

Trvanie projektu: 1.6.2022 – 31.5.2024

Aktivity projektu:

  • krátkodobé mobility žiakov v zahraničí
  • dlhodobé mobility žiakov v zahraničí
  • kurzy a hospitácie zamestnancov školy v zahraničí
  • workshopy, odborné exkurzie, kurzy

Číslo akreditácie: 2021-1-SK01-KA120-VET-000043376

Platnosť akreditácie: 1.2.2022 – 31.12.2027

Ciele akreditácie:

  • Rozvoj základných odborných a jazykových kompetencií žiakov
  • Prehĺbenie a doplnenie odborných a jazykových kompetencií žiakov počas dlhodobej odbornej mobility
  • Rozvíjať komunikačné jazykové kompetencie zamestnancov školy
  • Inovovať odborné zručnosti zamestnancov cez odborné kurzy v zahraničí
  • Rozvoj odborných a jazykových kompetencií zamestnancov cez priame pozorovanie

Kľúčová aktivita: KA1 – Vzdelávacia mobilita jednotlivcov

Typ akcie: Mobilita učiacich sa a zamestnancov v OVP

Realizácia projektu: 1.12.2019 – 30.11.2022

Projektoví partneri: Nova Talent Oy, Kaarina, Fínsko – Simcal Travel Limited, St. Julian´s, Malta – SOŠ hotelových služieb a obchodu, Banská Bystrica, Slovensko

Ciele projektu:

  • zlepšenie schopnosti učenia sa;
  • poznávanie zahraničnej gastronómie, príprava pokrmov a komunikácia s hosťami;
  • priblíženie pohostinnosti, reštauračných a stravovacích služieb hosťujúcej krajiny;
  • zlepšenie kariérnych vyhliadok;
  • vyvinutie schopnosti prejaviť iniciatívu a zapojiť sa do podnikateľského myslenia;
  • rozvoj samostatnosti a sebavedomia;
  • posilnenie multikultúrneho povedomia;
  • aktívna účasť v spoločnosti;
  • rozsiahle znalosti o fungovaní európskeho systému a o európskych hodnotách;
  • zvýšenie motivácie k účasti na budúcich programoch formálneho a neformálneho učenia sa;
  • podpora celoživotného vzdelávania.

Aktivity projektu:

  • odborná jazyková príprava na stáže v anglickom jazyku s tvorbou materiálov;
  • odborné stáže žiakov vo Fínsku a na Malte;
  • degustačné večere navštívených kuchýň;
  • nadviazanie kontaktov so zahraničnými partnermi pre ďalšiu spoluprácu;
  • rozvíjanie odborných zručností žiakov.

Kľúčová akcia: KA229 – Školské výmenné partnerstvá

Typ akcie: Výmena skúsenosti a osvedčených postupov

Realizácia projektu: 1.9.2019 – 28.2.2022

Projektoví partneri: Strednja skola, Bol, Chorvátsko – I. I. S. S. Oriani-Tandoi, Corato, Taliansko – Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Plzeň, Česká republika – SOŠ hotelových služieb a obchodu, Banská Bystrica, Slovensko

Ciele projektu:

  • Prepojenie učenia sa a vyučovania cudzích jazykov s učením o európskom kultúrnom dedičstve.
  • Boj proti neúspechu žiakov vo vzdelávaní a predčasnému ukončeniu školského vzdelávania.
  • Zlepšenie profesijných vedomostí a zručností žiakov v gastronomických odboroch.
  • Rozvíjanie princípov inklúzie a diverzity.
  • Zvýšenie povedomia o vlastnej krajine a jej kultúrnom dedičstve.
  • Budovanie zdravého životného štýlu cez nové trendy v gastronómii.

Aktivity projektu:

  • Medzinárodné stretnutia žiakov a učiteľov partnerských škôl.
  • Interaktívna spolupráca so žiakmi a učiteľmi partnerských škôl.
  • Workshop, prezentácie, konferencie k vareniu a zdravému životnému štýlu.
  • Návšteva lokálnych výrobcov potravín.
  • Tvorba učebných materiálov o tradičných jedlách partnerských škôl a ich servírovaní.
  • Organizovanie festivalov a otvorených bazárov s ponukou zabudnutých, tradičných jedál a ich receptov.
  • Vytvorenie elektronickej a tlačenej knihy s receptami z projektu.

Kľúčová akcia: KA1 -Vzdelávacia mobilita jednotlivcov

Typ akcie: KA102 – Mobilita učiacich sa a zamestnancov v OVP

Realizácia projektu: 06/2016 – 05/2017

Ciele projektu:

  • Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania, zlepšiť odborné činnosti v pre hotelierstvo, gastronómiu a kadernícke služby,
  • Rozšíriť odborné, kultúrne a jazykové vedomosti,
  • Dozvedieť sa o najnovších trendoch vo vlasovej kozmetike, v účesovej tvorbe, strihaní, farbení, melírovaní a regenerácii vlasov,
  • Rozšíriť praktické zručnosti v príprave pokrmov a nápojov talianskej kuchyne,
  • Spoznať technológie výroby vína, olivového oleja, domácich cestovín,
  • Získať poznatky z práce hotelového manažmentu, o gastronomických trendoch a tieto vedomosti a zručnosti využiť vo výchovno-vzdelávacom procese, pri maturitnej skúške a na trhu práce,
  • Zlepšiť jazykové a multikultúrne cítenie,
  • Motivovať  učiteľov a žiakov k ďalšiemu rastu,
  • Viesť študentov k autonómnemu prístupu a zodpovednosti za svoje vedomosti,
  • Zvýšiť záujem o štúdium na našej škole.

Kľúčová akcia: KA1 – Vzdelávacia mobilita jednotlivcov

Typ akcie: KA101 – Mobilita pracovníkov v oblasti školského vzdelávania

Realizácia projektu: 06/2015 – 06/2017

Ciele projektu:

  • Zvýšiť profesionalitu učiteľov,
  • Rozšíriť jazykové kompetencie v anglickom a nemeckom jazyku,
  • Použiť priamy kontakt s kultúrou krajiny na obohatenie komunikácie v cudzích jazykoch,
  • Poukazovať a vysvetľovať rozdielnosti v kultúre aj životnom štýle krajín kurzov,
  • Aplikovať multikultúrny prístup vo vyučovaní cudzích jazykov,
  • Motivovať  učiteľov a žiakov k ďalšiemu rastu,
  • Používať nové vyučovacie metódy vo vyučovacom procese,
  • Využívať nové techniky písania, čítania, počúvania a hovorenia,
  • Využívať komunikatívne metódy na rozvoj produktívnych zručností študentov,
  • Naučiť sa moderné postupy pri výučbe gramatiky, slovnej zásoby,
  • Využiť nové metódy a IKT technológií vo vyučovacom procese,
  • Používať on-line materiál, audio, video materiál,
  • Vedieť používať wikis – internetové encyklopédie na hodinách,
  • Vhodne použiť sociálne médiá a mobile-learningu na hodinách jazykov,
  • Rozšíriť portfólio autentických vyučovacích zdrojov v anglickom a nemeckom jazyku,
  • Získať kompetencie ako ovplyvniť aktivitu triedy,
  • Viesť študentov k autonómnemu prístupu a zodpovednosti za svoje vedomosti,
  • Získať nové kontakty a využiť ich na ďalšie projekty.